Tyhjänpainamista

classic Classic list List threaded Threaded
3 messages Options
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|

Tyhjänpainamista

Reijo Sund
Administrator
Kimmo Vehkalahti wrote
Sellainen yleishuomio tässä samalla, että harmittavan usein Muste "syö" näppäinpainalluksia, jolloin tulee pikkuyllätyksiä. Tämä ei niinkään koske tavallisia kirjaimia ja numeroita, vaan F-nappeja kuten alt-F3, alt-F4 jne. Kun luulen (ja tiedän) jo painaneeni esim. alt-F3, kirjoitan rivinumeron ja seuraavaksi huomaan kirjoittaneeni sen kenttään. Jne. Mahtaako olla tehtävissä mitään?
Reijo Sund wrote
Veikkaisin, että nuo liittyvät erityisesti alt-näppäimen käyttöön. Windowsissa alt toimii näppäinoikopolkuna  valikkoon ja tcl/tk ei oikein osaa "väistää" tuota saatika sitten palautua siitä.
Kimmo Vehkalahti wrote
Alt: paljon mahdollista. Harmi, että siihen kytkeytyy ainakin neljä suosikkinappiani (F3, F4, F9, F10). Olen kuitenkin ollut havaitsevinani "tyhjänpainamista" myös Esc- ja Ctrl-F11-nappien kanssa. Pitää tutkailla, jos saisin jotain systemaattisempaa tästä asiasta kiinni.
Sain katsottua asiaa Windows XP koneella ja havaitsin, että silloin löytyi muista ympäristöistä poiketen yllättäviä "moninkertaisia" Tcl/Tk:n oletussidoksia Alt-napeille (alt, alr_r, alt_l  ja vastaavat keyrelease-tapahtumille).

Ne on nyt poistettu käytöstä versiossa 0.5.41. Auttaako yhtään tuohon "tyhjänpainantaan"?!?
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|

Re: Tyhjänpainamista

Juha Valtonen

Ainakin nopealla testauksella vaikutelmaksi tuli, että KYLLÄ auttoi -
 tuo on tosiaan vähän harmittanut, mutta pidin sitä jo "ominaisuutena"...

:JVa
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|

Re: Tyhjänpainamista

Kimmo Vehkalahti
Administrator
JES! JES! JES!
Viivästin vähän tähän vastausta, kun testasin parilla oikealla työllä.
Ero aiempaan on merkittävä! Koko tämän viikon olen painanut hommia
Musteella, ja jatkuvasti tyhjänpainaminen on harmittanut. Ehdin jo
havaita viikon kuluessa, että altin lisäksi myös shift ja ctrl aiheuttavat
samaa haittaa, mutta nyt tuntuu huomattavasti paremmalta.

Toisin kuin Juha, en pystynyt suhtautumaan tähän "ominaisuutena", se pilasi
sujuvan (vaikka itse sanonkin) koreografiani kokoajan. Olen tottunut siihen,
että joka painallus merkitsee eli että näppäinresponssi on tarkkaa.

Jatkan tutkiskelua, mutta olipa hyvä Reijo, että sait kiinni tuon noin selvästi.
. KV