Välilehdillä moniajoon?
Posted by Kimmo Vehkalahti on
URL: https://forum.survo.fi/Valilehdilla-moniajoon-tp246.html
Hei,
Huomaan olevani pahasti/hyvästi addiktoitunut käyttämään useita Survoja yhtaikaa!
Se on tehokas työtapa, kun pitää hoitaa erilaisia töitä/projekteja/toimia/tehtäviä/...,
ja yhden napin (alt-Tab) takana on kokoajan aktiiviset näkymät kaikkien näiden toimituskenttiin,
joissa on kesken milloin mitäkin. Olennaista on, että väliaikaisten tiedostojen hakemisto
eli tempdisk on eri joka instanssilla (session_tmp=1 APU-eli Auxiliary Parameter Updates
-tiedostossa).
Tyypillinen määrä yhtaikaisia Survoja on minulla 2-3, jos käytän SURVO MM:ää.
Sen sijaan SURVO R:ää olen vain harvoin kahdentanut, koska siinä jokainen uusi
instanssi vaatii alleen oman R:n, mikä valitettavasti hankaloittaa tällaista toimintaa.
Olisiko ideaa, että tämä(kin) toiminto toteutettaisiin voimallisemmin Survon sisällä?
Tuli vain yhtäkkiä äsken mieleen (ja siksi kirjoitin heti tänne), että toiminnon voisi kenties
toteuttaa välilehtinä (engl. tab), vrt. esim. nettiselaimet ym. Siis niin, että
Survo-näkymien (ts. auki olevien toimituskenttien) välillä voisikin vaihdella napilla ctrl-Tab.
Nettiselaimessa minulla on tälläkin hetkellä auki 8 välilehteä. Voisi olla aika vinhaa saada
vastaava moniajomaisema Survon sisään. SURVO R:ssä olisi tyrkyllä headline:lta
tyhjäksi jäänyt ylärivi... :)
Tämähän ei ole ainoa analogia Survon ja nettiselaimen välillä. Toinen on viitelista,
jonka Seppo keksi aika samoihin aikoihin kuin nettiselaimet alkoivat yleistyä. Sehän on ihan
vastaava tekniikka kuin selainten suosikkilistat/kirjanmerkit. Käytän viitelistoja erittäin paljon,
minulla on useita satoja linkkejä eri puolille hakemistojani. Periaatteessa (ja käytännössäkin!)
ne mahdollistavat kätevän töiden välillä hyppimisen, mutta eivät ne sille pärjää, että ajelee
parilla kolmella Survolla yhtaikaa. Olennaisinta viitelistoissa on se, että niiden avulla löytää
työkohteensa ilman että tarvitsee turvautua käyttöjärjestelmän tarjoamiin hakutoimintoihin.
Mitä ajatuksia tämä teissä herättää?
- Kimmo