Re: Välilehdillä moniajoon?
Posted by
Kimmo Vehkalahti on
URL: https://forum.survo.fi/Valilehdilla-moniajoon-tp246p252.html
Reijo Sund wrote
Välilehtiajattelu ei ole uutta vaan sellainen on kytenyt minulla mielessä jo ennen SURVO R:n tai edes Musteen ensimmäisiä versioita.
Hauska kuulla, että olen puhaltanut kytevään liekkiin.

Kirjoitin tosiaan samantien, kun ajatus pälkähti päähäni. Vasta pari tuntia ennen Reijon vastausta tajusin, että olin
hivenen huolimattomasti käyttänyt käsitettä "moniajo", vieläpä kirjoitukseni otsikossa.
On todella syytä tehdä selvä ero kahden erilaisen käyttötavan välillä:
(1)
moniajo, jossa kaikki työt edistyvät (käyttäjän näkökulmasta) yhtaikaa
(2)
"vuoroajo", jossa etualalla oleva työ edistyy ja taustalla olevat odottavat
Yhteistä tavoille (1) ja (2) on oman ympäristön (mm. temppihakemisto) määrittely kullekin työlle, mutta kuten Reijo toteaa, varsinaiset tekniset haasteet etenkin (1):n osalta vasta alkavat siitä.
Reijo Sund wrote
Ilmeisesti tällainen [(2)] riittäisi suurimpaan osaan "monen Survon" käyttötarpeista?!?
No jos nyt mikään meille milloinkaan riittää... :)Käyttötarpeet vaihtelevat varmaankin käyttäjästä toiseen, mutta minulle tuo kyllä riittäisi päivittäiseen työskentelyyn oikein hyvin. Sen sijaan automatisoitujen prosessien ajamiseen (jota mm. Petrillä taitaa aika paljon esiintyä?) se ei sovi, mutta niihin sopisikin paremmin "eräajo" omassa "työjonossaan" (käyttääkseni 1980-luvun suurkoneympäristön käsitteitä; idea kuitenkin se, että omatoimisten prosessien ajamiseen ei tarvitse "tuhlata" interaktiivista "tietokoneaikaa").
Reijo Sund wrote
Tällaisen toiminnan implementointi voisi olla realistinen vaihtoehto ja ehkäpä sitä voisi lähteä jopa kokeilemaan. Vähän kypsyttelyä kuitenkin vaatii..

Kannatan kypsyttelyä ja kokeilua!
- Kimmo